Súboj viac ako dvoch stoviek vín z produkcie 28 slovenských vinárstiev priniesol jubilejný 10. ročník súťaže METRO Víno roka. Rebríčku TOP 15 suchých a polosuchých vín dominovali biele odrody, medzi polosladkými a sladkými vínami vynikal ružový Cabernet Sauvignon. Silný rok majú za sebou Vinárstve závody Topoľčianky.
Cenu Grand Prix získal slamový Tramín červený z Topoľčianok.
Trojfarebné medailové pozície
Suchým a polosuchým vínam tento rok kraľuje značka Château Topoľčianky, ktorá obsadila zlatú aj striebornú priečku. V kategórii ovládnutej predovšetkým bielymi odrodami sa Topoľčianky na prvom mieste presadili s červeným Alibernetom, ročník 2012, výber z hrozna. Z rovnakej exkluzívnej Retro kolekcie Topoľčianok pochádza aj druhý Rizling Rýnsky, ročník 2012, výber z hrozna. Bronzovú pozíciu aj tento rok obhájila Prestige kolekcia vinárstva Víno Matyšák, tentokrát s Prestige Sauvignon, ročník 2013, neskorý zber.
Milovníci rosé Cabernet Sauvignon si na svoje prišli v kategórii polosladkých a sladkých slovenských vín, kde ružové vína tejto odrody obsadila až tri z piatich ocenených miest. Prestige Cabernet Sauvignon rosé, ročník 2013, výber z hrozna, z dielne Vína Matyšák si odniesol zlato, druhú a tretiu priečku obsadili biele vína: 5-putňový Tokajský výber, ročník 2003 z Tokaj & Co a slamové víno Tramín Červený, ročník 2013 z Vinárskych závodov Topoľčianky. Ten si odniesol aj cenu Grand Prix, ktorú porota udeľuje v slepom rozstrele piatich najvyššie hodnotených vín a kolekciu vín roka 2014 tak uzavrel v zložení červené, ružové a biele.
Slovenské vinárstva sa majú čím chváliť
Do desiateho ročníka súťaže toho najlepšieho, čo slovenské vinárstvo momentálne ponúka, sa prihlásilo až 201 vín, oproti roku 2013 tak porota hodnotila viac než o polovicu vyšší počet súťažných vzoriek.
„Chuť slovenských vinárov súťažiť nás teší, pretože to poukazuje na vysokú kvalitu tuzemského vína. Súťaž METRO Víno roka organizujeme, pretože nám záleží nielen na samotnom predaji, ale najmä na šírení dobrého mena slovenských producentov, ktorí sa tomuto ušľachtilému remeslu venujú,“ hovorí riaditeľ súťaže Richard Süss.
Eva Wagnerová, nákupca vína v METRO, dodáva: „Slovenská produkcia aktuálne tvorí až 70% predaja vína v METRO a dopyt po našich vínach má stabilný rastúci trend. METRO sa dlhé roky snaží zákazníkom zo segmentu hotelierstva a reštaurácií, ale aj nezávislým maloobchodníkom či drobným podnikateľom, ponúkať široký sortiment vín z celého sveta, avšak s veľkým dôrazom na domáce vína.“ Aj vína ocenené v súťaži sa tak dostanú práve do sortimentu vinoték veľkoobchodu METRO Cash & Carry, kde sa s nimi zoznámia i maloobchodníci a majitelia gastronomických prevádzok z celého Slovenska.
Ako sa volí najlepšie víno
201 vzoriek vín degustovala naslepo porota zložená z dvanástich skúsených odborníkov, ktorí vínam udeľovali bodové hodnotenia v súlade s pravidlami Medzinárodnej únie enológov. Dbalo sa pri tom nielen na presne stanovenú postupnosť jednotlivých vzoriek (degustácia v poradí biele, ružové, červené; najprv suché, potom ostatné vína; mladé ročníky vína pred staršími a nearomatické odrody pred aromatickými). Pred začiatkom hodnotenia každej homogénnej série si komisia navyše spoločne vyhodnotila takzvanú „nultú“ kalibračnú vzorku vína, podľa ktorej si všetci členovia nastavili miery citlivosti na jednotlivé senzorické parametre hodnotených vín. Jednotlivé druhy vín sa následne degustovali pri pravidlami určených teplotách. Na základe súčtu pridelených bodov nakoniec členovia komisie zostavili rebríček pätnástich najlepších suchých a polosuchých vín a piatich najlepších polosladkých a sladkých vín. Päť vín s najvyšším hodnotením sa na záver stretlo v špeciálnom slepom rozstrele, v ktorom užšie zloženie poroty určilo absolútneho šampióna – držiteľa ceny Grand Prix.
Kompletný prehľad výsledkov nájdete v priloženej tlačovej správe.
METRO Cash & Carry má zastúpenie v 29 krajinách sveta s viac ako 750 veľkoobchodnými centrami typu cash&carry. Zamestnáva viac ako 120-tisíc ľudí a vo finančnom roku 2012/2013 dosiahlo tržby vo výške približne 31 miliárd eur (pro forma prepočet). METRO Cash & Carry je predajná divízia METRO GROUP, jednej z najväčších medzinárodných maloobchodných a veľkooobchodných spoločností. Vo finančnom roku 2012/2013 dosiahla skupina tržby vo výške približne 66 miliárd eur. Celkovo má viac ako 265-tisíc zamestnancov a prevádzkuje približne 2 200 predajných centier v 32 krajinách. Výkonnosť celej skupiny je založená na sile jej jednotlivých obchodných divízií, ktoré pôsobia nezávisle v rámci ich trhového segmentu: METRO/Makro Cash & Carry – medzinárodný líder v oblasti samoobslužných veľkoobchodných predajní, hypermarkety Real, Media Markt a Saturn – európska jednotka v oblasti maloobchodov so spotrebnou elektronikou, a obchodné domy Galeria Kaufhof. Viac informácií nájdete na www.metrogroup.de.
V Slovenskej republike patrí do siete METRO Cash & Carry SR šesť veľkoobchodných centier pre podnikateľov s predajnou plochou každého 7 500 m². Široká ponuka tovaru, prevádzková výkonnosť, vyspelá logistika a priame nákupy vo veľkých objemoch umožňujú spoločnosti METRO predávať tovar za najvýhodnejšie veľkoobchodné ceny. METRO sa na Slovensku orientuje predovšetkým na tri skupiny profesionálnych zákazníkov – na oblasť HoReCa, maloobchod a malé až stredné firmy, ktoré podporuje okrem širokej ponuky tovaru aj nadštandardnými službami na mieru.
Kontakt:
Martin Jaroš
Communications Manager
METRO Cash & Carry SR s.r.o.
Tel.: +421 240 585 190
martin.jaros@metro.sk
Viac na www.metro.sk alebo www.facebook.com/metro.sk.
Tlačová správa na stiahnutie