Prieskum: Len tretina hotelov a reštaurácií sleduje, koľko potravín vyhadzuje

15. apríla 2019

Na Slovensku je stále veľa hotelov areštaurácií, ktoré nesledujú množstvo vyhodených potravín adoteraz sa nestretli ani stermínom zero waste. Tvrdia síce, že odpad nejakým spôsobom triedia, väčšinou však len odvážajú kuchynský odpad, ale papier, plasty ainé obaly hádžu do košov spolu sostatným odpadom. Ukázal to prieskum*, ktorý si dal vypracovať veľkoobchod METRO na vzorke 300 svojich zákazníkov.

Až 58 percent gastronomických prevádzok nevie, koľko odpadu mesačne vyprodukuje. „V dobe, kedy sa zkaždej strany ozýva aké dôležité je vpodnikaní myslieť aj na ekológiu, je to zarážajúce číslo. Poznať množstvo odpadu je totiž základom, aby prevádzky mohli pristúpiť ku krokom, ktoré povedú kjeho zníženiu,“ komentuje výsledky prieskumu Anežka Kováliková, ambasádorka udržateľnosti METRO.

Termín „zero waste“ medzi prevádzkami tiež nie je veľmi známy, až 64 percent znich sa sním nikdy nestretlo. Napriek tomu oslovení respondenti uvádzajú, že odpad triedia, pozitívne stanovisko poskytlo až 90 percent z nich. Najčastejšie prevádzky odvážajú kuchynský odpad atriedia použitý olej, no možností na zodpovedné správanie voči prostrediu je ďaleko viac. „Biologicky rozložiteľný odpad tvorí nadpolovičnú väčšinu vyprodukovaného odpadu aj v samotných domácnostiach. Je preto hlavnou triediteľnou zložkou, ktorú vieme premeniť na kompost ako zdroj živín. Základný princíp premeny odpadu na zdroje. Vysoký podiel tvoria následne papier a plasty. Triedením zvyšujeme mieru recyklácie. Neplytvanie zdrojmi ako voda, či energie, je rovnako dôležitým nástrojom vedúcim k udržateľnosti prevádzok,“ uvádza Petra Csefalvayová zInštitútu pre cirkulárnu ekonomiku (INCIEN).

Prieskum poukázal aj na prevádzky, ktoré si sledujú množstvo vyhodených potravín – je ich 42 percent. Vyše polovica z nich vytvorí mesačne do 100 kilogramov odpadu. 14 percent zoslovených prevádzok má dokonca kompostér. „Pozitívne zmeny vprístupe prevádzok kudržateľnosti vnímame aj pri vzájomnej komunikácii. Oslovujú nás sotázkami na ekologickejšie riešenia amy vždy veľmi radi poradíme a snažíme pre nich nájsť tie najvhodnejšie možnosti,“ dodáva Kováliková.

Firmy, ktoré podnikajú kroky smerujúce k udržateľnosti priznávajú, že im toto správanie prináša zvýšené nároky na financie ačasto by potrebovali pomôcť a poradiť. Až 57 percent zoslovených prevádzok má dodatočné náklady spojené striedením odpadu a89 by privítalo podporu vo forme konzultácii.

Vposledných rokoch si čoraz viac zákazníkov všíma, aké kroky voblasti zodpovedného správania k prostrediu robia podnikatelia aveľké spoločnosti. Vznikajú tak iniciatívy, kedy sa firmy spodobnou víziou spájajú, hlásia kspoločným cieľom asnažia sa oglobálnu zmenu. Cestou spoločnej iniciatívy sa vydalo aj METRO, ktoré vspolupráci sINCIEN aSlovenským zväzom kuchárov acukrárov pripravilo Memorandum ododržiavaní zero waste princípov.

Memorandum sa snaží upozorniť na to, ako ľudia zaobchádzajú spotravinami. Preto vytýčilo päť základných princípov, ktoré sú pri zmene dôležité. Patria sem: rešpektovanie človeka ajeho zdravia, využívanie kvalitných potravín od lokálnych výrobcov, šírenie potravinovej solidarity, rozumné zaobchádzanie spotravinami vrátane recyklácie akompostovania. Odborným garantom memoranda je INCIEN. Pripojiť sa kiniciatíve môžu jednotlivci, aj spoločnosti na stránke https://www.metro.sk/memorandum.


Pre viac informácií, prosím, kontaktujte:

Kristína Krištúfková
AMI Communications Slovakia
E-mail: kristina.kristufkova@amic.sk
Tel. č.: +421948606246

METRO Cash & Carry má zastúpenie v 29 krajinách sveta s viac ako 750 veľkoobchodnými centrami typu cash&carry. Zamestnáva viac ako 120-tisíc ľudí a vo finančnom roku 2012/2013 dosiahlo tržby vo výške približne 31 miliárd eur (pro forma prepočet). METRO Cash & Carry je predajná divízia METRO GROUP, jednej z najväčších medzinárodných maloobchodných a veľkooobchodných spoločností. Vo finančnom roku 2012/2013 dosiahla skupina tržby vo výške približne 66 miliárd eur. Celkovo má viac ako 265-tisíc zamestnancov a prevádzkuje približne 2 200 predajných centier v 32 krajinách. Výkonnosť celej skupiny je založená na sile jej jednotlivých obchodných divízií, ktoré pôsobia nezávisle v rámci ich trhového segmentu: METRO/Makro Cash & Carry – medzinárodný líder v oblasti samoobslužných veľkoobchodných predajní, hypermarkety Real, Media Markt a Saturn – európska jednotka v oblasti maloobchodov so spotrebnou elektronikou, a obchodné domy Galeria Kaufhof. Viac informácií nájdete na www.metrogroup.de.

V Slovenskej republike patrí do siete METRO Cash & Carry SR šesť veľkoobchodných centier pre podnikateľov s predajnou plochou každého 7 500 m². Široká ponuka tovaru, prevádzková výkonnosť, vyspelá logistika a priame nákupy vo veľkých objemoch umožňujú spoločnosti METRO predávať tovar za najvýhodnejšie veľkoobchodné ceny. METRO sa na Slovensku orientuje predovšetkým na tri skupiny profesionálnych zákazníkov – na oblasť HoReCa, maloobchod a malé až stredné firmy, ktoré podporuje okrem širokej ponuky tovaru aj nadštandardnými službami na mieru.

 

Kontakt:

Romana Nýdrle
Manažerka korporátní komunikace
METRO Cash & Carry SR s.r.o.
Tel.: +420 220 389 521
Email: romana.nydrle@makro.cz

Viac na www.metro.sk alebo www.facebook.com/metro.sk.


Tlačová správa na stiahnutie
Card
Staňte sa zákazníkom

Registrovať sa