Maximálne využívanie potravín, znižovanie odpadu a ešte väčšia zodpovednosť voči zákazníkom. To je obsahom memoranda, ktoré v stredu v Bratislave slávnostne podpísali veľkoobchod METRO, Slovenský zväz kuchárov a cukrárov (SZKC), a ku ktorému sa môžu prihlásiť ďalší podporovatelia rešpektujúci filozofiu zero waste. Odborným garantom memoranda je Inštitút cirkulárnej ekonomiky (INCIEN).
Memorandum sa snaží upozorniť na to, ako ľudia zaobchádzajú s potravinami. Napríklad, ročne obyvatelia Slovenska vyprodukujú až takmer dva milióny ton komunálneho odpadu, pričom až 45 percent z neho by sa mohlo skompostovať. Vyhadzovanie potravín sa stalo bežnou súčasťou životov.
Preto memorandum vytýčilo päť základných princípov, ktoré sú pri zmene dôležité. Je to jednak rešpektovanie človeka a jeho zdravia, využívanie kvalitných potravín od lokálnych výrobcov, šírenie potravinovej solidarity, rozumné zaobchádzanie s potravinami vrátane recyklácie a kompostovania.
„Toto memorandum je len malým krokom na dlhej ceste, po ktorej sme sa rozhodli vydať. Veríme, že sa k veľkoobchodu METRO a Slovenskému zväzu kuchárov a cukrárov, ktorí memorandum podpísali ako prví, pripoja aj ďalší – profesionáli zo segmentu HORECA a maloobchodu tvoriaci gro našich zákazníkov, ďalšie profesijné zväzy či široká verejnosť. Bolo by skvelé, ak by si myšlienku zero waste osvojilo čo najviac prevádzok aj bežných ľudí,“ uviedla po podpise memoranda konateľka spoločnosti METRO Cash & Carry SR Yuliia Pylypenko.
Súčasťou memoranda je aj záväzok, že sa k nemu počas najbližšieho roka pripojí minimálne 100 podporovateľov nielen z radov HORECA profesionálov. „Verím, že toto memorandum nájde čo najširšiu podporu u ľudí, ktorí si uvedomujú dôležitosť maximálnej využiteľnosti potravín, potravinovej solidarity a spoločnosti bez odpadov. Pridať sa k nemu bude čoskoro možné na stránke www.metro.sk. Zoznam signatárov sa bude priebežne aktualizovať,“ vyhlásila Zuzana Dúžeková, generálna tajomníčka Slovenského zväzu kuchárov a cukrárov.
Na slávnostnom podujatí sa okrem podpisu memoranda uskutočnil aj krst prvej kuchárskej knihy na Slovensku, ktorá sa riadi princípmi zero waste, s názvom Do poslednej omrvinky. Jej autormi sú Vojto Artz, šéfkuchár METRO a zároveň prezident SZKC, a foodblogerka Lucia Grigová.
„Verím, že táto kniha nebude len ďalšou položkou v knižnici. Chceme ňou inšpirovať nielen domácnosti a profesionálnych kuchárov k zmene myslenia, a nakoniec aj k zodpovednému správaniu sa k prostrediu. Aj táto kniha je dôkazom, že to s agendou zero waste myslíme skutočne vážne,“ uviedol Vojto Artz.
METRO podpisom memoranda a krstom knihy nekončí, práve naopak. Na nadchádzajúce obdobie už teraz chystá ďalšie aktivity na podporu udržateľnosti. Postupne pridáva do predajní nový ekologický sortiment, čapovanú drogériu či kompostovateľný riad. Jeho predstavitelia sa budú takisto zúčastňovať rôznych podujatí a hovoriť o dôležitosti princípov zero waste.
Pre viac informácií, prosím, kontaktujte:
Jana Hüttnerová
AMI Communications Slovakia
E-mail: jana.huttnerova@amic.sk
Tel. č.: +421 948 213 008
METRO Cash & Carry má zastúpenie v 29 krajinách sveta s viac ako 750 veľkoobchodnými centrami typu cash&carry. Zamestnáva viac ako 120-tisíc ľudí a vo finančnom roku 2012/2013 dosiahlo tržby vo výške približne 31 miliárd eur (pro forma prepočet). METRO Cash & Carry je predajná divízia METRO GROUP, jednej z najväčších medzinárodných maloobchodných a veľkooobchodných spoločností. Vo finančnom roku 2012/2013 dosiahla skupina tržby vo výške približne 66 miliárd eur. Celkovo má viac ako 265-tisíc zamestnancov a prevádzkuje približne 2 200 predajných centier v 32 krajinách. Výkonnosť celej skupiny je založená na sile jej jednotlivých obchodných divízií, ktoré pôsobia nezávisle v rámci ich trhového segmentu: METRO/Makro Cash & Carry – medzinárodný líder v oblasti samoobslužných veľkoobchodných predajní, hypermarkety Real, Media Markt a Saturn – európska jednotka v oblasti maloobchodov so spotrebnou elektronikou, a obchodné domy Galeria Kaufhof. Viac informácií nájdete na www.metrogroup.de.
V Slovenskej republike patrí do siete METRO Cash & Carry SR šesť veľkoobchodných centier pre podnikateľov s predajnou plochou každého 7 500 m². Široká ponuka tovaru, prevádzková výkonnosť, vyspelá logistika a priame nákupy vo veľkých objemoch umožňujú spoločnosti METRO predávať tovar za najvýhodnejšie veľkoobchodné ceny. METRO sa na Slovensku orientuje predovšetkým na tri skupiny profesionálnych zákazníkov – na oblasť HoReCa, maloobchod a malé až stredné firmy, ktoré podporuje okrem širokej ponuky tovaru aj nadštandardnými službami na mieru.
Kontakt:
Martin Jaroš
Communications Manager
METRO Cash & Carry SR s.r.o.
Tel.: +421 240 585 190
martin.jaros@metro.sk
Viac na www.metro.sk alebo www.facebook.com/metro.sk.
Tlačová správa na stiahnutie